Ook na de tweede wereldoorlog hebben talloze kunstenaars zich laten inspireren door het werk van
Otto  Freundlich. Velen haalden er elementen uit die in de eigen stijl werden ingepast, meestal tijdelijk of bij een enkele serie schilderijen. Slechts weinigen hebben zijn gedachtegoed consequent in hun oeuvre verwerkt en daar over gepubliceerd of zich in interviews over de invloed van O.F. uitgelaten.

De bekendste uit deze periode is de Rus Serge Poliakoff (1900 - 1969). Hij vond zijn inspiratie echter niet alleen bij O.F., ook de invloeden van Paul Klee en Robert Delauney zijn duidelijk terug te vinden.
Het belangrijkste wat zijn werken gemeen hebben met het werk van O.F. is de geraffineerde eenvoud van zijn komposities, waarin alle vlakken op een bijna holistische wijze met elkaar in verband staan. De kleur speelt daarbij ook een rol maar wekt wel vaak de indruk van secundair belang te zijn.


        
   Serge Poliakoff

Minder bekend is de connectie tussen O.F. en het werk van de Fransman Maurice Esteve (1904 - 2001)
Op het eerste oog hebben de werken van de beide schilders, behalve wat blokjes hier en daar, dan ook weinig gemeen.  Zo ontbreekt de bijna streng te noemen sfeer in het werk van O.F. volkomen. Ogenschijnlijk toeval lijkt de rol van bindmiddel in de kompositie te spelen. Pas bij nadere beschouwing vinden we de connectie tussen de beide schilders.  Zo zijn de kleurvlakken zonder tussenlijn tegen elkaar geschilderd en
blokken van vlakken met een gering kleurverschil of sterkte begrensd door sterk contrasterende blokken of vlakken.


     
  Maurice Esteve

Dan Flavin (1933 - 1996) is een Amerikaanse kunstenaar in wiens werk, constructies van neonbuizen,  de relatie met het werk van O.F. meer virtueel van aard is. De connectie is eerder fysisch dan fysiek.
De aard van zijn werken is op het oog erg simpel en eenvoudig en wordt daarom gekenschetst als minimalistisch. Hij heeft de merkwaardige gewoonte zijn constructies of opstellingen geen titel mee te geven maar wel op te dragen aan mensen, collega's, die er voor hem en zijn werk van belang waren. Een daarvan was Otto Freundlich. De constructie "voor Otto Freundlich" is de eerste maal tentoon gesteld op en expositie van het werk van O.F. in de Galerie Ostdeutsche Kunst in Regensburg. In de catalogus geeft hij aan dat het vooral de beredeneerde en analytische wijze waarop O.F. de kleuren benaderde en verwerkte, voor hem van groot belang waren bij het samenstellen van zijn constructies

       
   Dan Flavin - z.t.(voor Otto Freundlich)

   








Reageer op dit bericht